Naučte se hospodařit s časem!

Den má 24 hodin, ale vám přijde, že ať děláte, co děláte, stále vám několik hodin chybí? Problém může být v tom, že neumíte správně hospodařit se svým časem určeným pro vytváření pracovních aktivit. Řešením by bylo vytvořit si denní plán, podle kterého se budete řídit, a který vám pomůže zvýšit vaši výkonnost. Existuje mnoho technik, které se zabývají zvýšením denní produktivity. Následující článek vás seznámí se systémem, který kombinuje kognitivní vnímání a tak zvaný Eisenhowerův princip.

 

Eisenhowerův princip hospodaření s časem

Technika je pojmenovaná podle amerického prezidenta Dwighta Eisenhowera Řídí se jeho doporučením pro rozdělení denních úkolů na důležité a naléhavé, důležité, ale méně naléhavé, nedůležité, ale naléhavé, a méně důležité a méně naléhavé.

Účelem této techniky je rozhodnout se, které činnosti jsou pro nás prioritní
a potřebujeme se na ně plně soustředit a na ty, které jsou sice důležité, ale nepotřebujeme jim věnovat veškerou svou energii. Takové činnosti bychom si měli nechat na později.

 

Činnosti vytvářené při plném soustředění

Mezi věci, které vyžadují všechnu naši pozornost, patří tvořivé činnosti, jako je psaní, příprava na jednání, nebo třeba příprava workshopu. Ale patří sem i studium. Při takových činnostech jsou zapojeny kognitivní procesy, jako je pozornost, vnímání, kreativita, představivost, nebo paměť. Pokud budete takové činnosti dělat, když jste unavení, nebude vaše práce tolik efektivní, jako když se jim budete věnovat při plném vědomí a soustředění.

Každý je jiný, proto každý se nachází v této vysoce efektivní části v jinou denní dobu. Vše záleží na vašem denním rozvrhu, rituálech a chuti pracovat. Někdy je dokonce nutné potlačit lenost a dát se do práce.

Ze začátku může být složité přizpůsobit se novému dennímu rozvrhu. Proto vám některé činnosti budou trvat déle, než byste chtěli. Nenechte se tím ale odradit. Všechno chce svůj čas. Můžete využít tak zvanou Pomodoro techniku, kde kombinací intenzivní práce (asi 25 minut) a krátkých přestávek (5 minut), můžete využít svého času pro práci daleko více, než když budete pracovat bez přestávky, ale na činnost se po chvíli už nebudete ani soustředit.

 

Činnosti, které nevyžadují tolik pozornosti.

Do této kategorie zařaďte činnosti, při kterých se nepotřebujete plně soustředit,
a které vám nezaberou tolik času. Může jít o odpovídání na emaily, organizování
a plánování schůzek, telefonování, nebo procházení textu, nebo jeho formální úpravu, bez nutnosti jeho tvoření.

 

Činnosti, které můžete dělat při nízké míře soustředěnosti.

Mezi práce, při kterých můžete odpočívat, patří třídění fotek, prohlížení sociálních sítí, pokud jste jejich fanouškem, nebo třeba pročištění počítače od zbytečných souborů. Tyto činnosti nevyžadují vaši plnou soustředěnost, ale zabírají váš drahocenný čas. Nechte je tedy na chvíli, kdy máte po práci, odpočíváte, posloucháte muziku, díváte se na televizi, nebo si povídáte s přáteli.

 

Tento způsob hospodaření s časem vám může ušetřit hodiny od vytváření neefektivních činností, ale nesmíte zapomínat na to, že každý je jiný a každý potřebuje jinak dlouhou dobu pro různou práci. Někdo bude potřebovat delší čas pro vytváření projektu, který bude představovat při jednání s vedením firmy, a někdo je schopný přitom ještě vymyslet deset dalších věcí.

 

Pokud vám taková metoda nebude vyhovovat, jsou jiné způsoby jak ušetřit svůj čas. Vyzkoušejte více technik a zefektivněte svou práci na maximum!